Mitt hem och min trääädgååård...*skånsk dialekt*

Nu när vi också fått en trädgård på köpet, så måste man ju se till att sköta den också. Även om jag inte tycker det lockar så mycket med trädgårdsarbete så vill man ju ändå veta hur man ska ta hand om den och hålla efter den för man vill ju inte att den ska förfalla. Gräsmattan måste ju vara fin om man ska kunna ligga där och sola på somrarna osv. ;)

Efter lite research på nätet har jag nu lärt mig följande:

Rhododendron:
Efter blomningen på sommaren så ska man knipsa bort det utblommade så kallade blomsnafset med fingrarna, man klipper inte. Rhododendron behöver heller inte beskäras om man inte vill att busken ska bli mindre eller om man vill få en finare form på busken. I så fall kan man klippa ner den ganska ordentligt utan att det är någon fara. Beskärningen skall ske på vårvintern i så fall.

http://www.odla.nu/fs/article/file_15308.html

Gräsmattan
Behöver ganska mycket skötsel. För att förhindra att mossan tar överhanden när jorden blir kallare på höstarna så ska man t.ex. sprida ut kalk eller använda mossmedel och för att försöka förhindra mossa och ogrästillväxt så ska man både göda och strö ut ogräsmedel på våren när det blivit så torrt i jorden att gräsmattan håller att gå på.

Gödning och bevattning bör ske regelbundet under sommaren och man ska inte klippa ner gräset för kort under årets varmaste månader för då finns det risk att det bränns och dör. Om man göder så ska man även vattna för annars kan gödningen bränna gräsmattan också.

Jag är inte helt novis med gräsmattor för jag är ju uppvuxen i en fristående villa med trädgårdstomt så många gånger har jag klippt gräs, dock har jag inte haft koll på vad man ska göra förutom klippningen det har vart mamma och pappas uppgift.

Tips om gräsmatteskötsel:
http://www.viivilla.se/tradgard/gronaste-graset.aspx

Vi fick en prakthäggmispel i inflyttningspresent av Carl-Johan, Fredriks kompis hemifrån. Den har vi planterat bakom huset så att den kan växa upp och dölja vår fula kompost och kanske ge lite berså-känsla bakom huset. Den ska ju kunna bli mellan 4 - 6 meter hög. Ska bli spännande att se om den kommer blomma med vita fina blommor i vår. Hoppas den överlever vintern och att vi inte planterade den för sent på hösten. Vi håller tummarna. Inte heller häggmispeln behöver beskäras om man inte vill att den ska bli tätare. Det rekommenderas att man låter den vara några år till den växt till sig lite. Låter bra. Vill inte ha för många måsten som man måste göra varje år. Den verkar ju vara en fin buske iallafall med vita blommor på våren och får riktigt röda och fina blad på hösten. Följ länken nedan så hittar ni bilder på prakthäggmispeln. :)

Bilder på prakthäggmispeln:
http://www.eplanta.com/Amelanchier_lamarckii_E_-_prakthaggmispel.asp

Ska bli kul att greja lite med trädgården ändå, tror jag. Rensa ogräs hoppas vi dock att det blir mindre av. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0