Lissabonrapport

Lissabonresan var kul och kursen lärorik. Mycket duktiga lärare. Sven-Inge visste jag att han var duktig men Pernilla som är redovisningsexpert på KPMG, men som också är inblandad i så himla många andra saker, är jag numera ett fan av. Hon är nog ca 30 år men verkar ha kunskap och pondus som om hon var 50 år. Fantastiskt kunnig människa.

Vädret var i stort sett samma som i Sverige, alltså regnigt mest hela tiden och ca 15 - 20 grader. Vi hade dock tur att det höll upp och var fint väder den eftermiddagen vi hade ledigt just för sightseeing mm. Så vi var uppe och besökte borgen Sâo Jorge på berget mitt i stan, inte långt från Hotel Mundial som vi bodde på. Sedan gick vi igenom gamla stan Alfama och sedan blev det lite shopping. Två tröjor och ett skärp köpte jag. :) Det var väl ganska normala priser i Portugal, varken dyrt eller billigt. Väskor och skor var dock rätt billiga. Fanns dock mycket skit också.

Lissabon är de 7 kullarnas stad och man kan lätt säga att det är rejält kuperat. Kändes i låren att man gått både uppför och nerför många branta gator. Många gamla välbevarade hus och monument. Staden har gamla anor, det märkte man på många sätt.

Sista kvällen gick vi på en Fado restaurang där de sjöng och spelade traditionellt portugisisk Fado. Mycket smärta och ångest i denna musikgenre. Kul att få höra riktig Fado iallafall.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0